گوینده کیست؟ – تعریف گوینده و گویندگی

تعریف گوینده و گویندگی چیست؟

آیا برای گویندگی فقط باید صدای خوبی داشت؟

آیا کسی که یک متن را می تواند درست بخواند گوینده است؟

قبل از اینکه تعریف کاملی از گویندگی داشته باشم، باید این مژده را بدم که هرکسی می تواند گوینده باشد و گویندگی کند (چیزی حدود 90 درصد آدمها) البته این فرضیه در طول سالهایی که آموزش می دیدم و آموزش می دادم بهم ثابت شده است. نکته دیگه اینکه همه انسانها دارای صدای منحصر به فرد خودشون می باشد (که این هم به وسیله علم و تکنولوژی اثبات شده). حالا بعد از توضیح دادن این نکات می رسیم به تعریف گویندگی، گویندگی هنر است، گویندگی یعنی خواندن یک متن همراه با صدای دلنشین با توجه به فراز و نشیب ها و توقف ها، سرعت دادن به کلام و … به طوری که معنا و مفهوم کلام به بهترین حالت ممکن در جان مخاطب بنشیند. پس با این تعریف کسی که فقط صدای خوبی دارد و یک متن را می خواند، گوینده نیست و کسی که یک متن را بدون اشتباه روخوانی می کند گوینده نیست.
نکته مهمی دیگری در مورد گویندگی وجود دارد که در همین ابتدای کار باید به آن توجه کنید. بهترین و بهترین صدا برای گویندگی، صدای خود شماست( توجه داشته باشید که صدای هر کسی، مخصوص و منحصر به فرد است)، پس سعی نکنید صدای شخص دیگری را تقلید کنید، این کار باعث می شود صدای شما مصنوعی و تا حدودی مضحک به نظر برسد. در اینجا، هنر گویندگی و دوبلوری از همدیگر جدا می شود. نکته دیگر اینکه باید به مرور زمان صدای خودتون رو پیدا کنید. در تمریی که برایتان در نظر می گیریم با انجام دادن روزانه آن می توانید صدای خود را به مرور پیدا کنید( منظور جایگاه صدا است).
نکته آخر این که صدای خود را با موبایل و هر وسیله دیگری که در دسترس است، ضبط کنید شاید این کار خوشایند بعضی ها نباشد و از شنیدن صدای خودشون لذت نبرند. چون سیستم تولید صدا در انسان ها به گونه ایست که نمی توانند به مانند یک مخاطبی که صدای شمارا می شوند از صدای خود آگاه شود(  احساس بیگانگی نسبت به صدای خود دارد). ایرادی ندارد  تنها راهش این است که با صدای خودتون مانوس شوید. صدای خود  را ضبط کنید و به آن گوش بدهید و با صدای خودتون آشنا شوید.
تمرین اول: بلند خوانی
1- این تمرین را به صورت روزانه انجام دهید. به مرور زمان متوجه خواهید شد که چقدر در صدایتان تغییر ایجاد می شود.
2- قسمتی از یک کتاب یا مجله یا هرچیز خواندی که در دسترس قرار دارد با صدای بلند بخوانید. صدای شما به گونه ای بلند باشد که مثل فریاد زدن نباشد و مراقب باشید  به حنجره خود آسیب نرسانید.
2- این تمرین را به صورت روزانه و به مدت 10 الی 20 دقیقه انجام دهید
3- در حین خواندن به این نکته توجه کنید که کلمات را کاملا به صورت شمرده تلفظ کنید و همچنین توجه آخر کلمات را کامل ادا کنید.
4- در حین خواندن کلمات، دهان خود را کاملا به صورت عمودی و افقی باز و بسته کنید.

 

 

اگه درباره این تمرین و همچنین گویندگی و آموزش آن سوال و نکته ای دارید، خوشحال می شم که در قسمت نظرات برایم ارسال کنید.
              با تشکر – عباس مرزبان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا