گرم کردن صدا

گرم کردن صدا قبل از گویندگی می تواند به بهبود کیفیت صدا و جلوگیری از آسیب به صدای شما کمک کند. برای گرم کردن صدا باید تنفس عمیق و تمرینات صدا سازی را یاد بگیرید و بکارببندید.
برای گرم کردن صدا چه تمریناتی رو باید انجام داد؟
1- تنفس عمیق یا تنفس دیافراگمی، که باعث تقویت عضلات تنفسی و افزایش ظرفیت ریه می شود.
2- تمرینات صدا سازی: معمولا تمرینات صدا سازی در گویندگی و آواز خوانی به صورت مشترک مورد استفاده قرار می گیرید. تمریناتی برای تنظیم ارتفاع و نازکی صدا هستند که مورد استفاده قرار می گیرد.
در مورد تنفس دیافراگمی و صدا سازی به صورت مجزای مطالبی ارائه خواهد شد ولی قبل از آن باید نکاتی را در مورد گرم کردن حنجره برایتان توضیح بدهم.
گرم کردن حنجره :
برای گرم کردن حنجره و آماده سازی آن برای گویندگی، می توانید از تمرینات زیر استفاده کنید:
1- نوشیدن آب گرم: نوشیدن آب گرم یا چای گرم می تواند به ترطیب( رطوبتی ماندن) حنجره کمک کرده و احساس راحتی به شما بدهد.
2- تنفس عمیق: تنفس عمیق و آرام به کمک تمرینات تنفسی می تواند به گرم کردن حنجره کمک کند.( در مورد تنفس عمیق و دیافراگمی مطالب به صورت جداگانه گفته خواهد شد.
3- پارچه گرم: یک پارچه نرم را در آب گرم ( نه داغ ) خیس کنید، مطمئن شوید که پارچه به اندازه کافی خیس شده، ولی بیش از اندازه داغ نباشد. در مرحله بعدی آب اضافه پارچه را بگیرید و به آرامی بر روی گردن خود قرار دهید، انجام این روش باعث احساس آرامش و گرمای ملایم در ناحیه گردن می شود. این روش برای کاهش تنش و گرم کردن منطقه حنجره استفاده می شود.
4- ماساژ حنجره: در یک حالت راحت نشسته یا ایستاده، شروع به نفس عمیق کنید سپس با استفاده از انگشتان خود به آرامی از قسمت پایین گردن شروع به ماساژ دهید و به سمت بالا حرکت کنید. حرکت بعدی چرخش دایره ای توسط انگشتان در ناحیه حنجره می باشد و در مرحله بعدی ماساژ لبه های حنجره است که به آرامی از لبه یا گوشه حنجره به سمت اطراف گردن حرکت کنید. مدت زمان این ماساژ 5 تا 10 دقیقه می باشد. توجه داشته باشید که ماساژ حنجره باید به نرمی و بدون فشار باشد.

پیمایش به بالا